christopheröstlund.net/företag/christopher-östlund-plaza
Plaza Publishings kontor i Stockholm, beläget i Sveriges första "gröna hus" dvs. miljöhus. En modern miljö med mycket glasytor och vackra möbler är arbetsplats cirka 70 personer.

Företag

 


Christopher Östlund är ägare till en mängd olika bolag som omsatt nästan en kvarts miljard som mest. Hans företag speglar stor öppenhet och platta organisationer. Mixen av svenska och utländska medarbetare skapar spännande och dynamiska företag. Med en grundidé om finsk Sisu, "more work - less talk" genomsyrar organisationen. Christopher är inte rädd för att misslyckas och uppger ofta "att klämma fingret i dörren" metoden lärt honom och företaget mycket. Han är inte främmande för att berätta om fel han gjort och hur man måste lära sig av det. Att av varje misstag lära sig, i största möjliga mån inte återupprepa det,  är en del av livets skola. Christopher Östlund blev 2010 nominerad som årets entreprenör av Ernst & Young. (se under utmärkelser).

Målsättningen i företagen är att vara försiktig men driva utvecklingen framåt. I sin strävan att växa organiskt och att tänka långsiktigt i sina företag har han skapat företag som saknar belåning och besitter ett stort eget kapital. Christopher Östlund har flera etiska regler där alkohol eller spelreklam ej tillåts i gruppens svenska tidningar. I Gourmet, som förvärvades 2006, tillåts dock alkoholannonsering. Det var den tidningen som fick det att bli tillåtet med alkolhol annonsering i Sverige, (det så kallade Gourmet målet i EU domstolen, se länk ) och där mat och dryck är en naturlig del av innehållet. I Tyskland tillåtes inte tobaksannonsering, en annars viktig inkomst för tidskrifter generellt där. Han har dock inga egna förbehåll för detta privat utan tar gärna ett glas vin och en cigarett vid tillfälle. Christopher Östlund är också stolt över att flera av hans bolag har eller haft högsta kreditvärdighet AAA utnämnt av Dun & Bradstreet. Dessutom var Plaza Publishing Group AB utnämnt som ett av Sveriges snabbast växande bolag av Dagens Industri, en så kallad Gasell. Tre år i följd,  2005 (+299% och Sveriges 27e snabbast växande företag), 2006 samt 2007 . Även bolaget Station 5 AB blev 2006 (358% och Sveriges 36e snabbast växande företag) samt 2007 utnämnda som Gasellbolag. Fn har Station 5 AB samt Plaza Publishing OY högsta kredit rating.

Plaza Publishing Group AB

Se film om Plaza Publishing Group ute i världen (skruva upp ljudet)
Se exempel Nyhetsbrev från Plaza Publishing Groups Arabiska del 2010


Station 5 AB
FWT AB
Repro & Datagruppen AB
TV7 Stockholm AB
Lotsatorgruppen i Sverige AB
Heartbeats International AB
Plaza Publishing Finland OY

Plaza Publishing Group äger även aktier i andra bolag och är bland annat stora ägare i t. ex. Bovision
( pressmeddelande) (pressmeddelande 2) (pressmeddelande 3) (pressmeddelande 4) (pressmeddelande 5)

Plaza Publishing Group AB har varit utnämt till Gasellbolag 2005, 2006, 2007 som ett av Sveriges snabbast växande bolag. Se diplom nedan samt utnämnelse för högsta kreditvärdighet som cirka 4.6% av Sverige bolag har.

Övriga bolag i gruppen med högsta kreditbetyg. Utmärkelser nedan.

Negativ artikel i tidningen  Journalisten 2001 Negativ artikel i tidningen Journalisten 2001

Motgångar

"Det företag som inte drabbas av motgångar finns inte"



Som alla företag så har man drabbats av flera motgångar under årens lopp. Klart att det är tungt när man drabbas av negativa skriver säger Christopher Östlund. Under slutet av 90-talet och början av 2000-talet led bolaget av växtvärk och alla funktioner hängde inte med. Personalen klagade och artiklar i Journalisten beskrev företaget där "personalen utnyttjas maximalt". Företaget anklagades för att ha erbjudit  svart lön till en anställd som delbetalning samt andra anklagelser. Även i tidningen Resume och Dagens media berättades det om att ett av bolagen förlorat sitt f-skattebevis och att bytesaffärer genomförts bland annat.

Christopher Östlund erkänner att bolagen i många fall gjort fel, och säger att "att klämma fingret i dörren" är en del av processen i livet och framförallt i ett företags historia. Vi har gjort många fel, och det är mitt ansvar att de inte upprepas säger Christopher Östlund.

Vid en utfrågning av personalen för flera år sedan fick Christopher Östlund svara på en del frågor; 

- Varför ställer du sällan upp på intervju?
Jag har inget behov av att synas i media, eller berätta om de saker vi gör. Jag har ofta haft inställningen att jag gärna vill berätta om framgångarna när vi nått målet, inte om vägen dit så att säga. Sedan tycker jag att det är produkterna, dvs tidningarna som skall tala sitt tydliga språk. Är de dåliga tar jag ansvaret. Är de bra, så skall medarbetarna hyllas.

- Kommer det att bli neddragningar på marknaden och speciellt här på förlaget?
Jag tror att marknaden de närmaste åren kommer att få många stora utmaningar vilket kommer att resultera i neddragningar på alla mediaföretag. Jag kommer att kämpa för att så inte sker hos oss genom att hela tiden planera och parera ekonomiska nedgångar.

- Varför står vissa förlag starkare än andra?
Jag tror att de största förlagen är för stora och har för få som har passionen för tidningsskapande. När du saknar passionen är det svårt att vinna. De mindre förlagen må ha passionen, men har kanske inte erfarenheten, ekonomiska resurser eller kanske förmågan att göra de tidningar marknaden vill ha. Jag hoppas att vi står mitt emellan någonstans.  Dvs, vi är mindre än de största drakarna, men betydligt större än de små förlagen. Jag tror vi är bättre på att tänka smart och effektivt och hela tiden vara på väg framåt.

- Medarbetare har slutat, varför då?
I ett företag så slutar det personer hela tiden. Jag tror starkt på "en som är vän med alla, är inte en riktig vän". Jag kräver mycket av mina medarbetare, men aldrig mer än av mig själv. När man jobbat många år tillsammans, så kanske det finns en tid när det är dags att göra något annat. Det har aldrig varit en hemlighet här på företaget att jag tycker det är synd när en medarbetare, kanske en vän slutar. Kanske mest när de slutar och plötsligt blir en konkurrent. Att inte bränna broar har jag tyckt varit en viktig länk i livet. Men ett mynt har alltid två sidor.

- Hur bemöter du kritik du fått genom åren?
Det är alltid jobbigt att inte ha allas förtroende. men det visste jag när jag startade förlaget en gång i tiden. Jag blev varnad, men jag förstår spelets regler, och är man väl i spelet, får man leken tåla. Men jag tror att jag är hyfsad på att ta kritik, och rättar mig och korrigerar felet sedan för att inte återupprepa det. Jag tycker att mycket av kritiken inte varit schysst, men så är det, och tycker någon att man gör fel, får man respektera den åsikten. Men jag har alltid varit stolt över mina tidningar och mina medarbetare. Det är ju dom som skapat något fantastiskt!

http://www.christopheröstlund.net/företag/christopher-östlund-plaza